Straff för att inte betala sina skulder?

Hej jag undrar om man har tagit lån från 5-6 olika banker på totalt 3-3,5 miljoner kr och inte betalar tillbaks, vad blir man dömd för? Straff skala? Fängelse ? Antal år? Och hur blir det om man har flytt landet, vad händer då?

Mvh

Jörgen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget brott som du gör dig skyldig till genom att inte betala tillbaka ett lån. Däremot kan borgenären som du är skyldig pengar till att ansöka om utmätning hos kronofogden vilket kan leda till att de tar din egendom för att betala skulderna (4 kap. utsökningsbalken). En annan konsekvens är att du kommer få svårt att ta nya lån eftersom du kommer att få betalningsanmärkningar av att inte betala dina lån (läs mer om betalningsanmärkningar här).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare