FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2018

Straff för att ha kört på en annan människa

Hej! Vad säger lagen om en människa kör på någon annan människa? Vad är det för straff man får om polisen anser att det var avsiktlig och om det bedöms som grovt misshandel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som är relevanta när en människa har kört på en annan människa finns i lagen om straff för vissa trafikbrott och i brottsbalken.

Enligt lagen om straff för vissa trafikbrott ska den bilförare, som i trafiken i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som kunde förväntas av föraren för att en olycka inte ska uppstå, dömas för vårdslöshet i trafiken (1 §). Om föraren döms till vårdslöshet i trafiken är det alltså förarens bristande omsorg och varsamhet i trafiken som utgör brottet. Straffet för vårdslöshet i trafiken är dagsböter.

Utöver vårdslöshet i trafiken kan den som kört på en annan människa dömas till vållande av kroppsskada eller misshandel enligt regler i brottsbalken, och då utgörs brottet av gärningsmannen har skadat den påkörde snarare än förarens beteende i trafiken. Skillnaden mellan de två brotten är att vållandet av kroppsskada inte behöver vara avsiktligt (3 kap. 8 §). Straffet för vållande av kroppsskada av normalgraden är böter eller fängelse i upp till sex månader. Om domstolen, som polisen, anser att påkörningen varit avsiktlig kan den bedömas som en grov misshandel (3 kap. 6 §). Straffet för grov misshandel är fängelse i mellan 18 månader och sex år.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare