FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/08/2018

Straff för 18-åring som kört rattfull och utan körkort

Hej! Jag har precis fyllt 18år och körde moped med 0,36mg alkohol i blodet och jag har inget körkort. Jag blev stoppad av polisen och mopeden fick stå kvar. Vad får jag för straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av trafikbrottslagen — TBL — och brottsbalken — BrB.

Att köra motordrivet fordon utan körkort utgör olovlig körning, som bestraffas med böter (3 § TBL). Att köra berusad med 36 mg/liter utandningsluft utgör rattfylleri, med en straffskala mellan böter och fängelse i sex månader (4 § TBL). Gränsvärdet för mängd alkohol i utandningsluften är 0.10 mg/liter, och gränsvärdet för att dömas för grovt rattfylleri är 0.50 mg/liter, vilket innebär att du så att säga ligger ganska högt inom spannet för rattfylleri (4 a § TBL).

Eftersom du kan dömas för två brott — olovlig körning och rattfylleri — blir den gemensamma straffskalan för brotten böter till fängelse sex månader och fjorton dagar (26 kap 2 § 2–4 st BrB).

Domstolen ska när den bestämmer ett straff beakta att du är under tjugoett år gammal, så kallad åldersrabatt (29 kap 7 § BrB). Det är inte fastslaget genom lag, men för någon som är arton år brukar man schablonmässigt kunna räkna med att straffet nedsätts med hälften, jämfört med om du varit minst tjugoett år gammal. Utan att ha koll på alla förutsättningar i ditt fall är det inte särskilt sannolikt att du faktiskt skulle dömas till att sitta i fängelse. Istället skulle du till exempel kunna dömas till ungdomsvård eller ungdomstjänst (32 kap 1–2 § BrB).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare