FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/02/2018

Straff för 15-åring vid olovlig körning

Hej hej! Jag är en kille på 15 år, för lite mer än en månad sen valde jag ett dumt val om att köra farsans bil, tog den runt kvarteret o när jag ska parkera igen kommer det en civilpolisbil bakom o jag blir tagen.

Jag fick hem ett brev idag om att jag skulle på möte och där det stod att jag skulle till o med ha en advokat. Vad kan hända och hur kan jag straffas? Har tänkt på det här ett tag sen det hände och det här plågat mig mentalt lite då och då om vad som kan hända o bla bla.

Första gången jag gör nåt olagligt, har aldrig varit inblandad i nåt med polisen.

Kan också lägga till med att jag betedde mig normalt o lugnt när de tog mig, jag t alla sanning om vem jag var, ålder, personuppgifter och annat, jag var ärlig om allt helt enkelt. Ett snabbt svar skulle uppskattas då jag ska på mötet den här veckan men jag vet inte när.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad är straffet för olovlig körning?

Det du gjort dig skyldig till genom att köra bil utan körkort är brottet olovlig körning. I och med att du fyllt 15 år är du straffmyndig och kan alltså straffas för brottet (1 kap 6 § brottsbalken). Straffet för olovlig körning är vanligen böter. Om någon tidigare haft körkort men fått det återkallat, kört olovligt upprepade gånger eller brottet av annan anledning anses grovt kan straffet bli fängelse i högst sex månader. (3 § första stycket trafikbrottslagen) I ditt fall ser jag inget som talar för att brottet skulle anses vara grovt. Dessutom blir straffen i regel mildare när det är en ung person (under 21 år) som begått brottet än om en vuxen gjort det (29 kap 7 §).

Vad händer nu?

Något åtal med följande rättegång blir det antagligen inte fråga om i och med typen av brott och det faktum att du erkänt. Troligare är att ett strafföreläggande utfärdas, vilket innebär att du får skriva under ett papper om att du är skyldig samt att du får betala böter. (15 § lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare)

Ett alternativ, som kan vara aktuellt främst med tanke på att du är ung, tidigare ostraffad och det rör sig om ett bötesbrott är att beslut fattas om åtalsunderlåtelse (20 kap 7 § brottsbalken). Innebörden av detta är att något åtal inte väcks och straff inte heller döms ut.

Oavsett om utgången blir strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse kommer uppgifter om brottet föras in i belastningsregistret och finnas kvar där under 5 eller 3 års tid (3 & 17 § belastningsregisterlagen). Detta kan medföra att du anses olämplig och därför, inom en spärrtid på mellan en månad och tre år, inte beviljas körkortstillstånd (3 kap 9 § körkortslagen).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare