Störningar i lägenhet

Hej, sedan i januari har jag blivit störd av grannen ovanför mig. Det är systematiska dunsar/ hopp och backningar. Vid tre tillfällen har jag påtalat detta för grannen. Jag har ringt och skickat mail till bostadsrättsföreningen styrelse. De vill bara ha mer underlag. Misstänker att dessa ärende är obekväma att hantera. Dock har vårt liv påverkats mycket med dessa systematiska störningar. Hur går jag vidare? Mvh Elisabet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vissa störningar men inte alla får man stå ut med när man bor i lägenhet (7 kap. 9 § bostadsrättslagen). Detta kan sättas i proportion till t.ex. NJA 1991 s. 574. Fallet rörde en granne som spelade piano ett par timmar varje dag under flera års tid. Rätten kom fram till att pianospelandet var något grannarna fick stå ut med (delvis eftersom spelandet skedde på rimliga tider, hade personen spelat på natten hade det kunnat leda till en annan bedömning).

För att styrelsen ska kunna vidta några åtgärder krävs att de har ett underlag, det är därför de behöver någon form av underlag, t.ex. en störningslogg (där du skriver ner tillfällen då du störs av grannen).

Du kan om du vill anmäla till miljö- och stadsbyggnadsnämnden i din kommun (blanketten bör heta något i stil med "anmälan om bostadsklagomål"). De kan ålägga styrelsen att vidta åtgärder men styrelsen bör först få ett rimligt underlag för att kunna vidta några åtgärder. Är det så att störningen inte är tillräckligt allvarlig kommer det dock inte hända något.

Hoppas att detta var till hjälp!

Ebba PlantingRådgivare