Störningar i boendet

Hej Det gäller en vanlig hyrd lägenhet av Stångåstaden i Linköping. En väninna har bott i 43 år i samma lägenhet. Nu har familjen ovanför henne startat tvättinrättning i lägenheten ovanför henne. Dom använder 3-4 tvättmaskiner kopplar in dom i köket på nätterna och håller på och tvättar hela nätterna.

Väninnan har hållit på i snart 2 år , hon har vänt sig till alla instanser hon vet om, men får ingen hjälp.

Detta går henne på nerverna hon vet inte vad kan göra för att få slut på detta. Hon börjar bli nervklen eftersom hon aldrig får sova ifred på natten.

Hon vill inte flytta och tycker inte att det är hon som måste göra det.

Frågan är : Vad ska hon göra, vart kan hon vända sig

Hyresbolaget har tagit händerna ifrån henne.

Har skrivit m detta förut, men hoppas nu på svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De relevanta bestämmelserna i frågan återfinns i 12 kap. Jordabalken, den s.k. ”hyreslagen”.

Enligt 25 § hyreslagen ska en hyresgäst ”se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas”. Om störningar förekommer ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse att upphöra med störandet och om störningarna är särskilt allvarliga har hyresvärden till och med rätt att säga upp hyresavtalet.

Vad som utgör en störning måste bedömas utifrån en skälighetsbedömning. Oväsen som medför att du inte kan sova ostört borde dock definitivt ses som en störning.

I och med att din hyresvärd inte verkar ta problemet på allvar kan du som hyresgäst vända dig till Hyresnämnden och kräva att de ålägger din hyresvärd att göra något åt saken. Du kan även kräva att få nedsatt hyra för den tiden du har störts av oväsendet. Det är viktigt att du kan bevisa att störningarna ägt rum med hjälp av t.ex. vittnesmål från andra grannar. Genom denna länk kan du hitta hyresnämnden i Linköpings kontaktuppgifter: http://www.hyresnamnden.se/Kontaktuppgifter/Hyres--och-arrendenamnden-i-Linkoping/

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor kan du gärna vända dig till vår expresstjänst, där du får svar inom 3 dagar! Expresstjänsten hittar du genom den här länken: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare