FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/07/2019

Störande ljud från restaurang - hur ska jag agera?

Hej! En restaurang som bredvid min lägenhet håller bröllop fest på lördagar varje vecka under sommaren. Höga musik iband kan ske kl2-4 och minst tills midnat. Vi har bebisen och små barn hemma. Barnet tycker att det jätte jobbigt med oljud för honom. Får vi anmäla restaurangen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst rekommenderar jag att ni talar med ansvarig för verksamheten. Alternativet kan vara att kontakta fastighetsägaren och försöka nå en lösning den vägen. Om det är en hyresrätt eller bostadsrätt och fler störs av ljudet kan tillräckligt många klagomål från grannar medföra att fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen är tvungna att vidta åtgärder gentemot hyres- eller bostadsrättsinnehavaren. Om problemet inte löser sig via fastighetsägaren kan du kontakta miljöförvaltningen i din kommun. Till dem kan du göra en anmälan om buller från restaurangen. Exempelvis om det rör sig om Stockholms stad kan en sådan anmälan se ut såhär: https://etjanster.stockholm.se/Inomhusmiljo/?storningsTyp=Restaurang

Miljöförvaltningen kan då informera verksamheten om klagomålet och eventuellt utreda de störande ljuden. Om verksamheten inte frivilligt rättar sig efter klagomålen och miljöförvaltningens synpunkter kan förvaltningen då ställa krav på utredning och åtgärder.

Hoppas mitt svar har varit till vägledning. Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline.

Vänligen,

Cornelia IsacsonRådgivare