FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/11/2018

Stoppad i trafiken - kan man neka till att lämna urinprov/blodprov?

Hej,

Vilka rättigheter har man om man skulle bli stoppad av polisen i trafiken, och de begär urinprov/blodprov? Kan man neka dessa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Urin- och blodprov ingår i tvångsmedlet kroppsbesiktning som regleras i 28 kap. 12 § rättegångsbalken. Det är en åtgärd som innebär en form av lagligt tvång mot personen som utsätts för det, i syfte att t.ex. utreda omständigheterna kring ett brott.

Kroppsbesiktning får användas vid misstanke om brotten bruk av narkotika (1 § sjätte punkten och 2 § narkotikastrafflagen) eller drograttfylleri (4 § andra stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). Den som skäligen kan misstänkas (då det finns yttre omständigheter som talar för att personen kan vara skyldig till visst brott) för ett brott som kan ge fängelse kan inte välja om denne vill lämna proverna eller inte (28 kap. 12 § rättegångsbalken). Fängelse kan följa på både bruk av narkotika och drograttfylleri. Kör man bil eller annat motordrivet fordon är det främst drograttfylleri som blir aktuellt.

Svaret i korthet

Svaret på din fråga är alltså att man inte kan neka till att lämna urinprov eller blodprov om polisen misstänker att man gjort sig skyldig till bruk av narkotika eller drograttfylleri och kravet på skälig misstanke är uppfyllt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare