Stiftelser och ideella föreningar är skatteprivilegierade under vissa förutsättningar

Hejsan

Jag vill få förklaring om det finns vinstskatt när en förening eller stiftelsen säljer en fastighet t.ex ett hus .Ska en stiftelsen eller förening få betala samma vinstskatt med försäljning som alla andra eller finns andra regler.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på frågan beror på formen av föreningen och stiftelsen.

Huvudregeln är att alla juridiska personer, inklusive föreningar och stiftelser, är obegränsat skattskyldiga. Detta innebär att de beskattas för alla sina inkomster, inklusive kapitalvinster vid fastighetsförsäljning, som inkomst av näringsverksamhet med en skattesats på 22%.

Ett först undantag är pensionsstiftelser, som är helt undantagna från skattskyldigheten.

Ett andra undantag är andra stiftelser som uppfyller 3 krav, nämligen ändamåls-, verksamhets- och fullföljdskravet, vilka inte är skattskyldiga för bland annat kapitalvinster.

Ändamålskravet innebär att stiftelsens ändamål måste främja idrott, kultur, miljövård, omsorg om barn och ungdom, politisk eller religiös verksamhet, sjukvård, social hjälpverksamhet, Sveriges försvar och krisberedskap i samverkan med myndighet, utbildning, vetenskaplig forskning eller annan likvärdig verksamhet.

Verksamhetskravet innebär att stiftelsens verksamhet uteslutande eller så gott som uteslutande främja ett eller flera ändamål enligt ändamålskravet.

Fullföljdskravet innebär att åtminstone 75-80% av stiftelsens intäkter ska användas för de ändamålen enligt ändamålskravet.

För att en ideell förening ska få samma behandling krävs dessutom att den ska uppfylla öppenhetskravet: ingen ska vägras inträde som medlem om det inte finns särskilda skäl för det med hänsyn till arten eller omfattningen av dess verksamhet, syfte eller annat.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare