FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/06/2019

Stämpelskatt vid gåva av fast egendom

Hur mycket stämpelskatt måste vi betala om jag får halva huset som en gåva från min man som han nu äger till 100%?

I deklarationen star det: Underlaget har begränsats till 1041600kr vilket motsvarar en fastighetsavgift på 7812 kr (hel avgift). Din del (1/1) av taxeringsvärdet är 202800 kr.

Tanken är att jag skulle få halva huset som gåva och ta over halva lånet på huset. Hur räknar vi stämpelskatten som ska betalas?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 § Stämpelskattelagen framgår att när det gäller en gåva kan man behöva betala stämpelskatt om man övertar lån eller betalar något för gåvan.

Vid handläggningen hos lantmäteriet jämförs då taxeringsvärdet från föregående år mot den summa som är ersättningen för gåvan. I ditt fall är "ersättningen för gåvan" den delen av lånet som du tagit över som finns på huset. Om den summan uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas som vid ett köp.

Så kort sagt om lånet överstiger 85% av hela husets taxeringsvärde behöver du betala stämpelskatt på 1,5%, om inte behöver ingen stämpelskatt betalas.

Hoppas detta besvarar din fråga, om inte, skicka gärna in en ny!

Vänliga hälsningar

Alexander HedblomRådgivare