Stämmoprotokoll i en ekonomisk förening som inte offentliggörs

Om styrelsen inte offentliggör stämmoprotokollet inom tre veckor efter stämman, som lagen säger, kan man då anmäla dem för brott mot lagen om ekonomiska föreningar, och hur går man tillväga i så fall?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen säger att protokollet senast tre veckor efter stämman ska hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavarna av förlagsandelar (se 7 kap 39 § Lag om ekonomiska föreningar, EFL). Andra än de nämnda i paragrafen har inte rätt att ta del av protokollet. Stämmoprotokollet är inte offentligt, varav den får läsas på plats.

Medlemmarna och förlagsandelsinnehavarna har alltså rätt att läsa protokollet men kan inte kräva att få en kopia. Dock hindrar det inte protokollet från att ändå tillhandahållas medlemmarna i kopia eller med elektroniska hjälpmedel under förutsättning att det sker på för medlemmarna lika villkor. Det finns vidare inget straff i denna lag om protokollet inte hålls tillgänglig för medlemmarna och förlagsandelsinnehavarna hos föreningen (se 16 kap 1 § EFL).

mvh

Therese AxénRådgivare