Stämmoprotokoll i en bostadsrättsförening
Styrelsen i min BRF-förening delar inte ut protokollet från årsmötet. Även efter att jag bett flera medlemmar i styrelsen att skicka protokollet får jag bara svar att de helt enkelt inte tänker skicka det. Protokollet ska ju skickas justerat tre veckor efter årsmötet men det har dröjt över ett år för dem att skicka protokollet från 2018 och hittills sex veckor för protokollet från 2019.
Vad jag kan göra för att få protokollen och hur kan jag förmå styrelsen att sköta sina uppgifter?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Stämmoprotokoll
Du har helt rätt i att protokoll ska föras vid årsmötet i en bostadsrättsförening (https://lagen.nu/2018:672#K6P39S1) och att protokollet ska hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna senast tre veckor efter årsmötet (föreningsstämman)(https://lagen.nu/2018:672#K6P40S1). Ett stämmoprotokoll är dock inte en offentlig handling, vilket innebär att medlemmarna inte har rätt till en avskrift/kopia av protokollet. Däremot har medlemmarna rätt att läsa protokollet, och det finns inget som hindrar att föreningen ändå lämnar ut kopior till medlemmarna.
Det snabba svaret är alltså att du inte kan kräva att få en kopia av stämmoprotokollet men att du har rätt att läsa det. Du kan klaga hos styrelsen på att protokollet "inte hålls tillgängligt" - men eftersom det inte finns några straffbestämmelser för försenade protokoll så kan styrelsen inte bli straffad enbart för detta.
.
Särskild granskare av föreningens förvaltning
Om du anser att styrelsen i din bostadsrättsförening faktiskt missköter sitt uppdrag så kan du väcka förslag om granskning genom en så kallad särskild granskare (https://lagen.nu/2018:672#K9P1S1). Ett sådant förslag kan du lägga fram på en ordinarie föreningsstämma eller på en extrainsatt föreningsstämma (https://lagen.nu/2018:672#K9P2S1) (för att få till en extrainsatt föreningsstämma krävs att minst en tiondel av samtliga röstberättigade medlemmar begär det).