Stämmer det att vi barn till min pappa som gått bort har någon laglig rätt att ärva efter vår farbror?

Hej.

Har en farbror som är ensamlevande och aldrig haft någon fru/sambo och inte heller några egna barn.

Han är nu sjuk i cancer.

Hans bror,som var vår pappa gick bort under sommaren 2018.

Men min farbror har även fyra syskon ytterligare kvar i livet.

Stämmer det att vi barn (3 stycken) till min pappa har någon laglig rätt att ärva efter vår farbror om denne inte skrivit ett testamente.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga er pappas bortgång och att din farbror nu är sjuk i cancer. Att du redan nu hör av dig till oss för rådgivning om situationen är en bra idé. På detta sätt kommer du förhoppningsvis ha svar på dina frågor redan innan en bortgång. Det kan vara jobbigare att hantera juridiska problem senare samtidigt som ni sörjer.

Du och dina syskon ärver efter er farbror istället för er pappa
Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag utgår från så som du själv skriver att din farbror inte skriver något testamente innan han går bort. Hade din farbror haft någon fru eller egna barn hade dessa i första hand ärvt efter honom (ÄB 2 kap. 1 §). Om din farbror nu går bort ska istället arvet fördelas mellan hans syskon (ÄB 2 kap. 2 §). Jag förstår det som att din farbror totalt haft fem syskon med din pappa inräknat. Alla syskon har rätt till lika stor del av arvet, därmed 1/5 var.

På grund av att er pappa redan har gått bort ärver du och dina syskon hans del istället eftersom ni är hans barn och närmsta arvingar. Ni tre syskon ska dela lika på er pappas femtedel av arvet från er farbror. Detta innebär att ni ska tilldelas 1/15 av det totala arvet från er farbror om han går bort.

Sammanfattningsvis stämmer det att ni tre barn till er pappa har en laglig rätt att ärva efter er farbror om denne inte skrivit ett testamente.

Förutsatt att er farbror hade fem syskon och ni själva är tre stycken ska er farbrors arv fördelas enligt följande:
- Ni syskon har rätt till 1/15 var av arvet.
- Din farbrors fyra syskon vid liv har rätt till 1/5 var av arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare