Städning efter dödsfall?

Hej!

Min syster har oväntat avlidit och vi dödsbodelägare har sagt upp lägenheten inom en månad efter dödsfallet. Detta har hyresvärden godkänt.

Det finns inga tillgångar i boet- de täcker inte hela begravningen så vi kommer att ansöka om bistånd hos kommunen. Så långt är allt i ordning.

Vi har dock valt att säga upp hyresrätten i "befintligt skick" då ingen av oss har möjlighet att tömma eller städa. Hyresvärden får alltså ordna med tömning och städ/sanering och därefter skicka en faktura till dödsboet. Detta går de inte med på, svarar de i samma mail som de godkänner uppsägningen. De förväntar sig att vi skall tömma och städa.

Kommunen säger att vi har rätt, men vad säger ni?

Det är en bostadsrättsförening hon hyrt av.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som ni nämner i er fråga stämmer det att dödsboet har rätt att säga upp hyresavtalet inom en månad, 12 kap. 5 § andra stycket Jordabalken. Hyresavtalet upphöra att gälla då vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Vidare gällande städningen av lägenheten kan inte skyldigheten att tömma eller städa lägenheten övergå till anhöriga, i och med att hyresavtalet inte gäller mellan hyresvärden och anhöriga till den bortgångne. Det som är angett i er fråga är den korrekta vägen att gå – att anlita en firma för att tömma och städa som därefter får fakturera dödsboet. Om det inte finns några pengar i dödsboet och anhöriga inte har möjlighet att städa, kan ansvaret att städa och tömma hyresrätten komma att hamna på hyresvärden.

Mitt råd till er är att hålla fast i er ståndpunkt och följa kommunens råd. Är det fallet att någonting är otydligt eller om ni önskar att anlita en jurist för att hjälpa er kan ni kontakta mig på Arian.Shadmehr@lawline.se.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Arian ShadmehrRådgivare