FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/06/2017

Stadgeändring för en samfällighet

Var registrerar man stadgeändring för en LGA-Samfällighet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Lantmäteriets hemsida finns information om hur du ska gå till väga om du vill ändra vissa uppgifter som rör din samfällighetsförening, och vem du ska kontakta eller skicka uppgifterna till.

Det går där att läsa att beslut om stadgeändring ska genom styrelsens försorg genast anmälas för registrering. Vid anmälan skall fogas två bestyrkta kopior av protokoll över beslutet. Beslutet får ej tillämpas innan registrering skett.

Blanketter och broschyrer för samfällighetsföreningar finns även de att hitta på Lantmäteriets hemsida. Däribland en blankett för anmälan till samfällighetsföreningsregistret på grund av en stadgeändring.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Stina JanssonRådgivare