Städfirmas skyldighet att ersätta en förstörd spegel

Min städerska placerade en spegel som ska stå på golvet, på ett litet mahagnybord utan stöd. Såklart gled den ner och gick i bitar.

Städbolaget vägrar ersätta den med motiveringen att hon inte haft sönder den. Jag hävdar att hon är ansvarig.

Firman har försäkringar.

Vem har rätt?

Viktoria

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawine med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att en städerska du har anlitat flyttade en spegel som ska stå på golvet till att stå på ett bord utan stöd. Spegeln trillade sedan ner och gick sönder.

Du har lidit en sakskada

Att spegeln har gått sönder innebär att du har lidit en sakskada. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en sakskada ska ersätta skadan (2 kap. 1 § skadeståndslagen).

Städfirman har varit vållande till skadan

För att städfirman ska bli ersättningsskyldig för skadan krävs alltså inte att städerskan har haft sönder spegeln med flit, utan det är tillräckligt att städerskan har varit oförsiktig. Rena olyckshändelser leder inte till skadestånd. Att en städerska, när hon har arbetat, har haft sönder något i ditt hem, kan i allmänhet sägas tala för att städerskan har varit vållande till skadan. Det gäller särskilt eftersom städerskan placerade spegeln på ett sådant sätt att det fanns en stor risk för att den skulle komma att trilla ner. Det gäller än mer eftersom speglar är ömtåliga och det var sannolikt att den skulle gå sönder om den föll ner.

Städfirman ska ersätta skadan

Det är städfirman, och inte städerskan själv, som ska ersätta skadan. Den som har en arbetstagare i sin tjänst ska ersätta sakskador arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten (3 kap. 1 § skadeståndslagen). Det är försumligt att städerskan hade sönder spegeln på det sättet. Att firman har försäkringar har för dig ingen betydelse. Städfirman ska ersätta skadan oavsett om den har en försäkring eller inte. Den enda praktiska betydelsen det har för dig är om det är försäkringsbolaget eller städfirman som kommer att ge dig skadeståndet i slutändan.

Sammanfattning

Du har lidit en sakskada. Eftersom städerskan var oförsiktig när hon flyttade på spegeln är det städerskan som har varit vållande till skadan. Städfirman är därför skyldig att ersätta skadan.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare