Angående ansvar för skada på medicinsk utrustning

Hej , jag har varit på 24 blodtryckskontroll på en kardiologi mottagning den 18/12.Jag har lånat deras utrustning och bestämt att ta bort den själv och kopplade bort manschetten från mättare för att den ska inte pumpa luften. På mottagningen de var inte nöjda att jag tog av det själv eftersom de kunde inte sätta den tillbaka. Jag sa att jag kan fixa den eftersom jag gjorde likadant på andra mottagningar med liknande apparater och då var inga problem. De sa att de fixar själva och jag gick hem . Idag efter 2veckor läkare genom telefon samtal meddelar mig att de kan inte koppla apparaten tillbaka och den funkar inte och påstår att jag förstörde deras utrustning och sa att jag måste komma och hjälpa de koppla den. Min fråga är : vad ska jag göra i sådant situation , kan de kräva pengar för utrustningen isåfall vilka papper ska man fylla i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Här följer mina svar på dina frågor:


Kan mottagningen kräva att du ersätter den förstörda utrustningen?

Skadeståndslagen (“SkL”) reglerar, enligt dess första paragraf, skadestånd i de fallen då det inte finns en särskild lag eller ett avtal som reglerar skadeståndsfrågan. Jag kommer därför att basera mitt svar på skadeståndslagen.


I 2 kap. 1 § SkL finner vi regeln som ger rätt till ersättning vid skada på person eller sak. Paragrafen säger att den som orsakat en skada på person eller sak genom uppsåt eller vårdslöshet ska ersätta den skadan. Det finns dock många situationer där någon orsakar en skada och det skulle vara orimligt att kräva att personen ska behöva ersätta skadan. Därför har man ett krav på att den som har orsakat skadan måste haft uppsåt eller åtminstone varit vårdslös när han orsakade skadan för att han ska bli skyldig att ersätta den.


I din situation finns argument både för och emot att du anses vara vårdslös. Å ena sidan kan det anses som vårdslöst att du tog bort manschetten utan att följa personalens instruktioner, vilket kan ha ökat risken för att utrustningen skulle gå sönder. Det kan argumenteras för att du hanterade apparaten på egen hand utan att ta hänsyn till den känsliga medicinska utrustningens natur. Å andra sidan kan det hävdas att du inte hade någon avsikt att skada utrustningen och att du agerade i god tro baserat på sin tidigare erfarenhet med liknande apparater. Om det inte fanns tydliga instruktioner om hur apparaten skulle hanteras, kan det även argumenteras att du inte visste att dina handlingar skulle orsaka problem.


Sammanfattningsvis är det osäkert om mottagningen kan kräva att du ersätter den förstörda utrustningen. Det beror på om du anses ha agerat vårdslöst. Även om du tog bort manschetten utan att följa instruktionerna, finns det argument för att du inte hade någon avsikt att orsaka skada och att du agerade i god tro baserat på tidigare erfarenheter. Om det inte fanns tydliga instruktioner kan ditt agerande anses mindre vårdslöst, och därmed kan det vara svårt att kräva ersättning.


Om du skulle bli ersättningsskyldig, vilka dokument eller formulär behöver du fylla i?

Om du skulle bli ersättningsskyldig för den förstörda utrustningen kan mottagningen kräva ersättning för skadan. Det är dock svårt att uttala sig exakt om vilket formulär du behöver fylla i, eftersom det kan variera beroende på vårdgivare och deras interna rutiner.


Slutsats

För att gå vidare i denna situation bör du i första hand försöka kommunicera med mottagningen och få en tydlig förklaring kring deras krav på ersättning. Be om en detaljerad beskrivning av skadan och varför de anser att du är ansvarig för den. Eftersom det finns osäkerhet kring om ditt agerande kan anses vara vårdslöst eller inte, kan det vara bra att framhålla att du handlade i god tro och baserat på tidigare erfarenheter, samt att det inte fanns några tydliga instruktioner om hur utrustningen skulle hanteras.


Om mottagningen fortsatt kräver ersättning och du blir ersättningsskyldig, be om ett skriftligt besked om skadeståndsanspråket. Om du hädanefter anser att kravet på ersättning är helt ogrundat kan det vara en god idé att rådgöra med en jurist på nytt för att få stöd i att bedöma din rättsliga position och om det finns möjlighet att bestrida ersättningen.


Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Skulle du ha övriga frågor är du välkommen att kontakta mig på sara.djogic@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Skadeståndsrätt och Skadestånd utanför kontraktsförhållande? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000