Spruta vatten på barn - ofredande?

Kan det räknas som ofredande om en förälder sprutar vatten på en sjuåring i uppfostringssyfte?

Jag har fått veta att min sons pappa flera gånger har använt sig av att spruta vatten med en blomspruta på vår sjuårige son, detta då han tycker att pojken var för högljudd framför sitt tv-spel? För mig känns det helt fel. Detta kom fram när jag och sonen pratade om varför han inte vill vara så mycket hos sin pappa. Jag har pratat med pappan och han tyckte att det var smidigt att göra så och tycker inte att han gjort fel. I och med att pojken gav det som en anledning så måste det ju ha påverkat honom negativt så är jag helt fel ute när jag känner att det är förnedrande och kränkande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofredande är ett brott som regleras i brottsbalken, du kan läsa brottsbestämmelsen här. Flera olika handlingar kan betrakta som ofredande. Av det som du beskriver blir frågan om sprutande av vatten på en person med en blomspruta är ofredande på grund av att handlingen anses som en störande kontakt som är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § brottsbalken). Enligt min bedömning är det som du beskriver både en störande kontakt och något som typiskt sett skulle kränka din sons frid på ett kännbart sätt. Att din son inte vill vara hos sin pappa styrker detta.

För att det ska röra sig om ett straffbart ofredande gäller dock att brottet skett uppsåtligen (1 kap. 2 § brottsbalken). Det innebär att pappan i vart fall ska ha varit medveten om att sprutandet av vattenflaskan varit störande samt kränker barnets frid på ett kännbart sätt och att han varit likgiltig inför detta. Du anger att pappan uppgett att han sprutade vatten på sonen på grund av att sonens tv-spel var högljudda. Jag skulle anse att pappan agerat uppsåtligt då han varit medveten om att sprutandet var en störning för din son och på grund av detta använt sig av blomflaskan.

Mitt svar blir att enligt min bedömning utgör pappans agerande ofredande. Hoppas detta hjälper dig att gå vidare i situationen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare