Spridning av nakenbilder som blivit skickade till s.k. ”fake konto”

Hej. Det är så att jag är under 15 år och undrar en sak. Det var en kväll då en tjej på min skola gjort ett fake konto och bett mig sicka nudes alltså nakenbilder. Så dum som jag var så gjorde jag detta. Sedan har jag fått reda på att bilderna har spridits runt om i skolan. För att konstatera så var bilderna på min penis. Jag har alltså polisanmält detta och beröttat vad som har hänt. Jag är nu rädd för att jag kommer få problem och så vidare för att jag sickade. Ni kan järna berätta vem som kommer få ta hela skiten. jag som sickade eller hon som spred. Jag är ju som jag sa rädd att jag kommer få problem såsom kontakta socialen och få en anmärkning. Ni kan ju gärna svara så snabbt som möjligt om jag har rätt om att det hela är mitt fel eller inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är nej, du kommer inte få problem för att du skickat dessa bilder till tjejen i fråga. Om hon nu tydligt efterfrågar dessa typer av explicita bilder är det i grunden upp till dig om du vill skicka dessa eller ej. Det finns ingen lag som förbjuder någon att skicka dessa typer av explicita bilder till någon som ber om det. Du har således inte gjort något brottsligt så länge som bilderna de facto varit efterfrågade av tjejen i fråga. Att du skickar bilder på din penis till något "fake konto" som efterfrågar det är således i grunden inget socialen ska blanda sig i. Därmed ska du inte få några problem med socialen på grund av detta skick till "fake kontot".

Så, svaret på din fråga "vem som får ta hela skiten" är därmed hon som som spred (tjejen bakom fake kontot). Spridande av denna typ av bilder är brottsligt enligt 4 kap 6 c § Brottsbalken (BrB). I frågan låter det ju helt enkelt som du blivit lurad att skicka dessa bilder till en specifik tjej. När hon sedan sprider dessa vidare (utan ditt samtycke) begår hon en brottslig handling. Om socialen ska kontakta någon i det här fallet är det således tjejen, då det rent juridiska felet (brottet) i frågan begås av henne.

Avslutningsvis kan väl konstateras att det naturligtvis aldrig en bra ide att skicka denna typ av bilder till ett konto på sociala medier. Det är ju alltid svårt att med säkerhet veta vem som står bakom och vad som är avsikten med kontot. Slutsatsen är dock oavsett att det är omöjligen kan vara ditt fel om hon bett dig att skicka dessa bilder. Det vore extremt inkompetent och konstigt av socialen att ge dig repressalier för detta. Du har i grunden bara blivit lurad att skicka bilder till någon som hade en lurig baktanke. Det är personen bakom "fake kontot" som är "boven" här och som därmed också ska bära det juridiska ansvaret i frågan.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare