Spridning av kränkande uppgifter - Förtal?

Hejsan! Jag är en politiskt aktiv person som i min vardag har att göra med tämligen högt uppsatta människor och sammanhang på en reguljär basis, där jag åtnjuter stort förtroende och respekt. Dock så gjorde jag för ett flera år sedan ett misstag, då jag enträget uppvaktade en person, som (utan min vetskap) tyckte både jag och min uppvaktning var för närgången och obehaglig. Hen bär än idag avsky mot mig, vilket grämer mig djupt. Min fråga är nu, att jag har misstanke om att hen kanske tänker förstöra den respekt jag har genom att sprida det jag gjorde och anklaga mig inför överordnade för att vara saker jag inte är, med syfte att förstöra mitt goda rykte och namn i mina kretsar. Jag undrar nu, kan hen dömas hårdare på grund av sammanhanget i fall hen blir dömd för förtal eller kommer kanske det ogillas med motivation att det var t.ex. "försvarligt"?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). Brottet kräver att man utpekar någon annan som "brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt" eller "eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning". Vad detta kan innefatta är naturligtvis inte lätt att avgöra, och det blir alltid en bedömningsfråga utifrån situationen. Med tanke på din ställning framstår det som mycket känsliga uppgifter. Vidare är det något som inte är längre aktuellt.

Vad du är rädd för är att den andra personen skall sprida ut uppgifterna, förmodligen i din bekantskapskrets och dina "kollegor". Saknas det vettig anledning att sprida ut uppgifterna, kan det absolut i och för sig röra sig om förtal. Om det görs med syfte att förstöra ditt rykte är det naturligtvis inte försvarligt; försvarligt kunde det möjligen vara om det var en "varning" ifall den andra misstänkte att du skulle upprepa beteendet mot någon annan och det fanns indikationer på att du skulle göra det.

Utifrån vad du berättar kan jag inte se någon anledning till att det skulle vara försvarligt att sprida ut uppgifterna på det sätt du misstänker. Med tanke på hur stor skada uppgifterna skulle kunna orsaka, är det också ett ganska allvarligt brott. Om stor spridning skulle ske, eller om skaderisken verkligen är stor, kan det till och med röra sig om grovt förtal (5 kap. 2 § Brottsbalken), men den bedömningen skulle kräva mer information.

Jag får önska dig lycka till och hoppas att det aldrig blir några problem! Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare