Spridning av kränkande bilder

Hej,

Jag har för 2 dagar sen fått reda på att min fru hade ett förhållande med ett av våra bästa ex vänner. Detta skedde för ca 5 år sen. Killen i fråga skilde sig i fjol från sin fru och då började han med utpressningen både mot min fru och sitt ex. Allt började med att dem hade s k trekant som sen blev bara min fru och denna s k kompis. Nu visar sig att han ska ha tagit några sex bilder på min fru och honom. Dessa bilder skulle enligt min fru inte finnas kvar då han lovade att radera dessa. Nu när han är i bråk med sin fru om pengar så har han och hans nya fru börjat med utpressning mit sin exfru. Betalar hon ' hans ex' inte dem pengar dem begär berättar han för alla att dem hade haft sk trekant samt berättar för mig att han har legat med min fru. Nu hände det att jag var jag hemma precis hos hans ex och hennes nya blivande man när detta sms kom.

Så jag bad dem omedelbart kontakta mig för att jag ville inte tro på detta. Och då fick jag plötsligt ett e mail på min fru med några pornografiska bilder. Nu fick jag också ett utpressningsmail där det står att betalar mitt ex inte då kommer alla att få reda på allt och att han kommer att sprida bilderna på MIN fru. Min fru visste inte ens att dem fanns kvar. Jag skrev att han får omedelbart ta bort dessa men han vill inte utan kör med sin utpressning. Vad kan vi göra för att stoppa denna äckliga man?

Vi är knäckta då han har dessa bilder efter så många år och han nu med sin nya fru försöker nu med utpressning mot oss alla!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns lite olika lagrum detta skulle kunna falla inom, till exempel:

1. Kränkande fotografering: Detta är en ny lag som infördes 2013 och innefattar fotograferingar som sker olovligen och i hemlighet. Den fotograferade ska dessutom befinna sig på en plats som tillhör hans eller hennes privata miljö eller som annars är avsedd för särskilt privata förhållanden. Den som döms kan få böter eller upp till två års fängelse. (se HÄR)

2. Förtal: Att sprida sexuella bilder på någon annan kan vara förtal. Det är då själva spridningen av bilderna som är brottsligt. Grundregeln är att åklagare inte får väcka åtal för förtal utan initiativet till åtal ligger istället hos den person som anser sig ha blivit utsatt för ett sådant brott. Spridning av bilder eller filmer av sexuell och integritetskränkande art på en utpekad person kan dock vara ett sådant undantag som gör att åklagare väcker åtal. (se HÄR)

3. Utpressning: Karakteriseras av att gärningsmannen utövar ett olaga tvång mot offret vilket leder till en disposition som omedelbart därefter innebär en förmögenhetsöverföring. (se HÄR)

Ovan har jag nämnt några av de eventuella brott detta kan röra sig om men det skulle även kunna falla in under annan brottslighet. Jag tycker att ni ska polisanmäla detta och med polisens hjälp få han att sluta. Det finns självklart en risk att bilderna kommer ut men i sådana fall kan det i sig innebära ett brott (kränkande fotografering, förtal eller eventuellt förolämpning eller ofredande). Denna utpressning och dessa hot mot er kommer möjligen inte sluta utan att ni blandar in polis.

Hoppas att detta löser sig för er, återkom gärna ifall ni har några frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare