Spridande av nakenbilder på facebook

Jag gjorde polisanmälan om olaga integritetsintrång mot kvinna.

Jag har varit kontakt med en man i många år . Vi hade chatta med varandra och skickat nakna bilder, trots att vi båda är i andra relationer. Jag är gift och den mannen har sambo.

Den 1 april 2019 fick jag veta att nakenbilder av mig var upplagda på den mannen Facebooksida. Det var hans sambo som underlättade mig om detta och hon skickade sms till mig. Hans sambo sa att han visade bilder på mig som han haft i sin mobiltelefon för henne. Och hans sambo skickade nakenbilderna till min man.

Den mannen sa att det var hans sambo som lagt upp bilderna på hans Facebooksida.

Jag känns jättejobbigt att nakenbilder av mig har lagts upp på Facebook, där vem som helst har kunnat se dem.

Jag väntar på polisen svara men ingen .

Jag vill fråga dig Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du konstaterat så är det ett brott att sprida nakenbilder på någon annan utan dess tillåtelse , så kallad olaga integritetsintrång. Det har tillkommit en egen bestämmelse i brottsbalken för denna typ av brott, se 4 kap. 6c § Brottsbalken. Det krävs att någon gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida en bild på dennas nakna kropp, antigen helt eller delvis och om spridningen medför allvarlig skada för den som bilden rör så döms "spridaren" till böter eller fängelse i högst två år. Detta är något som verkar ha skett i ditt fall. Eftersom att det alltså föreligger misstanke om brott så gjorde du helt rätt i att polisanmäla. Jag rekommenderar dig att vända dig till polisen och för att se hur det går med din polisanmälan.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare