FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/05/2019

spelar det någon roll vad man säger till polisen innan förhör?

spelar det någon roll vad man säger till polisen innan förhör

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den som är misstänkt för brott har rätt att försvara sig själv, vilket medför att den misstänkte kan ljuga hur mycket denne vill för polis och åklagare utan konsekvenser.

I detta stadie är det alltså helt okej att säga vad man vill till polisen. Till och med att vara tyst eller ändra sig. Detta följer av en allmän rättsgrundsats att motverka "self-incrimination. Alltså att man inte ska "sätter dig sig själv."

Det ska dock nämnas att du inte får ljuga i domstol under ed. Då gör man sig skyldig till det allvarliga brottet mened, 15 kap 1 § brottsbalken.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare