Spela in samtal: Är det tillåtet?

Hej

Får jag spela in samtal mellan mig och en annan person utan den andra vetskap på min mobiltelefon? Tänker på personligt samtal . Kan jag använda denna inspelning vid ev. Tvist för att bevisa vad som sagts och inte sagts? Tack på förhand.

Måste jag medela den andra personen om att jag har spelat in samtalet ?

Lawline svarar

Hej!

Olovlig avlyssning kriminaliseras i 9b § Brottsbalken.

Det är inte tillåtet att spela in samtal under följande omständigheter:

1. Samtalet sker i enrum, dvs. inte på allmän plats

2. Den som spelar in det är inte en del av samtalet, eller borde inte vara en del av det

3. Inspelningen sker med tekniska hjälpmedel

4. Samtalets deltagare är inte medvetna om att de är avlyssnade

I ditt fall är du en del av samtalet, vilket medför att inte alla dessa rekvisit är uppfyllda. Således är inspelningen tillåten. Man behöver inte heller meddela den inspelade om att den blir inspelad.

Vad gäller bevisfrågan har vi fri bevisföring i Sverige, vilket innebär att allt kan användas som bevis, men det garanterar inte att rätten tycker att bevisningen håller.

Hoppas du har fått svar på dina frågor,

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare