FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/11/2019

Spärrtid vid olovlig körning

Hej!

När får man ta ut körkortet om man är 17 år och man blir stoppad och får olovlig körning av polisen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Enligt 3 § lag (1951:649) om vissa trafikbrott gör man sig skyldig till olovlig körning om man uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigat till detta. Blir man dömd för olovlig körning får man även sitt körkortstillstånd återkallat enligt 5 kap. 2 § körkortslagen.

Spärrtid

När man sedan ansöker om nytt körkortstillstånd kommer man få en spärrtid meddelad på grund av den olovliga körningen, enligt 3 kap. 9 § körkortslagen. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Det upp till transportstyrelsen att i varje enskilt fall avgöra hur lång spärrtid som ska meddelas. Det är således svårt att på förhand avgöra hur lång denne kommer vara. Den vanligaste spärrtiden för en "vanlig" olovlig körning brukar dock vara runt 6 månader.

Med detta i beaktande, så bör man kunna beviljas körkortstillstånd senast när man är 19 om man blir dömd för olovlig körning när man är 17 (OBS att detta bara är en uppskattning och att det kan variera beroende på omständigheterna i det enskilda fallet).

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare