FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/05/2017

Spärrtid vid fortkörning samt överklagande

Hej! Jag blev idag stoppad för fortkörning på 90-väg. Min hastighet var 121,6 km/h vilket avrundades neråt till 121 km/h. Gränsen för återkallelse gick enligt polismannen vid 31 km/h över tillåten hastighet.

I min enfald trodde jag ju att han skulle skriva ner 1 km men så icke.

3600:- hade enligt mig varit en tillräcklig knäpp på näsan men nu är det som det är.

Jag har 5 mil till jobbet och kör rätt mycket i jobbet så mitt behov av körkort är rätt stort.

Kör mellan 6-7000 mil om året totalt i jobb och privat. Har hela registret i behörighet.

Min senaste fortkörning var för 9-10 år sen om jag minns rätt.

Mina frågor är:

Vad behöver jag göra för att snabbast få tillbaka körkortet och hur lång spärrtid tror ni att det blir?

Mvh Peter

Lawline svarar

Hej,

För att besvara din fråga vänder vi oss till körkortslagen (KL), se här.

Ett körkortsingripande kan ske genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås. 5 kap. 1 § KL

Om man bland annat kör för fort kan man bli av med körkortet och det ska då bestämmas en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (spärrtid). 5 kap. 3 § 4 p. KL + 5 kap. 6 § KL

Denna spärrtid kan vara lägst en månad och högst tre år.

Det är svårt att bedöma hur det blir i det enstaka fallet. Dock pekar praxis på att situationen som du beskriver leder till någon enstaka månad i spärrtidslängd (ca. 2-3 månader).

När beslutet sedan kommer kan du överklaga det. Om du anser att Transportstyrelsen har gjort ett felaktigt beslut när de återkallat ditt körkort har du möjlighet att överklaga detta till förvaltningsrätten. I det överklagandet som du skickar till förvaltningsrätten så ska du då berätta varför du tycker att beslutet ska ändras och vad du vill att beslutet ska ändras till. Ta även upp vad du vill att domstolen ska ta hänsyn till i sin prövning och vilka bevis du har som styrker den ändring du vill se i detta fall. Dina kontaktuppgifter ska finnas med och du ska skicka ditt överklagande till den myndighet som tagit beslutet, alltså ska du i detta fall skicka in ett eventuellt överklagande till Transportstyrelsen.

Om överklagandet har kommit in i rätt tid till Transportstyrelsen (hur lång tid du har på dig att överklaga framgår av det beslut du får) så skickar Transportstyrelsen ärendet vidare till förvaltningsrätten.

Det är viktigt att du i överklagandet påpekar att du är i stort behov av körkortet.

MVH

Zinar BudakRådgivare