Spärrtid vid återkallelse av körkort

Hej. Jag blev stoppad av polisen på vägen 60. Körde jag 94 (står i polisens laser). Polisen tagit min körkort, och jag fick böter 4000 kronor. Vad händer i Transportstyrelsen med 34 över? Jag använder hela tiden körkort pga jobb, jobbar som byggarbetare. Ska hjälpa om min arbetsgivare skriva intyg till Transportstyrelsen. Vad kan jag använda som "särskilda skäl"? Hur länge tid kan bli spärrtid?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med fråga!

När polisen omhändertar ett körkort när trafikanten gjort sig skyldig till ett sådant trafikbrott så att det är troligt att transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet. Det kan till exempel vara vid fortkörning. Det är alltså sedan upp till transportstyrelsen att fatta beslutet om återkallande. Transportstyrelsen kan besluta om återkallelse under en spärrtid, detta kan vara allt ifrån 1 månad till tre år. Vid överträdelse på 60 väg med 34 km/h borde spärrtiden bli ca 2 månader, detta kan dock bero på omständigheter i det enskilda fallet. Det finns bestämmelser om detta i körkortslagen.

Det finns inga bestämmelser om vad som kan göra spärrtiden kortare, detta är alltså upp till transportstyrelsen. Du bör i intyget ange att du på ditt arbete behöver kunna köra, detta skulle kunna utgöra ett särskilt skäl och kan möjligen ge dig möjligheten att köra fordon på arbetet på inhägnat område. En person som behöver sitt körkort i yrkesutövningen kan nämligen få straffet i form av det indragna körkortet lindrat.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare