Spärrtid på körkort

Vad kan hända då jag blev stoppad för en kontroll jag kör olovligt på grund av att jag nyss har blivit av med mitt körkort? Jag har inte druckit alkohol eller likande. Allt var normalt då det var poliskontroll. Jag har fått böter som jag ska betala, och har gjort det. Men hur länge är det sprätttiden för den? Och ska man ansöka om nytt körkortstillstånd och när kan man ansöka om det? Kam jag ansöka nytt körkortstillstånd under spärrtiden? Kan dom neka? Kan man transportstrylense ge positive typ att få körkortstillstånd att köra igen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Transportstyrelsen beslutar

I Sverige är det är Transportstyrelsen beslutar om när körkort ska utfärdas, dras in, villkoras, påföras spärrtid etc.

Spärrtidens längd varierar

Om transportstyrelsen kommit fram till att ditt körkort ska återkallas har de även beslutat om en spärrtid på ditt körkort. Spärrtiden kan sträcka sig från 1 till 36 månader från återkallandet. Att ha spärrtid på sitt körkort innebär att du under denna tid inte får ha körkortet. Normalt sett kan den som blir av med körkortet dock återfå det efter spärrtidens utgång. Om du inte kan återfå det direkt måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd och ta körkortet på nytt. En sådan ansökan kan du göra tidigast 6 månader innan spärrtidens slut. Själva körkortstillståndet beviljas tidigast 2 månader före spärrtidens slut.

Hur lång är din spärrtid?

Jag kan inte svara på hur lång din spärrtid är utan att ha sett beslutet från transportstyrelsen. Därpå bör det stå hur lång spärrtiden är i ditt fall. Framgår det inte av beslutet bör du kontakta Transportstyrelsen eftersom det är den ansvariga myndigheten.

Om du är missnöjd med beslutet

Transportstyrelsen är en myndighet och myndigheters beslut går att överklaga. Vill du överklaga beslutet om återkallat körkort är det alltså ett myndighetsbeslut du ska överklaga. Överklagandet ska skickas till den berörda myndigheten, vilket alltså är Transportstyrelsen. Transportstyrelsen bedömer då om överklagandet kommit in i rätt tid (det framgår av ditt beslut om återkallandet av körkortet hur lång tid du har på dig att överklaga). Har överklagandet kommit in i rätt tid skickar Transportstyrelsen överklagandet och övriga handlingar vidare till förvaltningsrätten som bedömer ärendet.

På Sveriges domstolars hemsida (här) kan du se vad ditt överklagande måste innehålla.

Kostar det något att överklaga?

Det kostar ingenting att överklaga. Går överklagandet vidare till domstol står du bara för dina egna kostnader, och behöver inte betala motpartens om du skulle förlora.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare