FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/10/2018

Spärrtid på 12mån- Måste jag ta om mitt körkort?

Hej! Jag förlorade mitt körkort pga. Drograttfylla och har strax lämnat urinprover i 6 månader och totalt kommer det ha gått 17 månader sedan jag förlorade det. Spärrtiden var satt till 12 månader och utlåtande av läkare skulle vara inskickad inom en viss tid. Alltså 17 månader totalt kommer ha passerat och jag undrar kommer jag få tillbaka kortet med alla negativa provsvar eller om jag måste ta om körkortet. Hade ingen prövotid kvar vid tillfället

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har blivit av med ditt körkort. Spärrtiden var satt till 12 mån. Du undrar nu om du kommer behöva ta om ditt körkort vid spärrtidens utgång.

Hur lång spärrtiden blir beror på vad du har gjort. Spärrtiden kan var som kortast tid en månad och som längst tid 3 år. Under spärrtiden tillåts du inte att göra något förarprov.

Om Transportstyrelsen tar tagit tillbaka ditt körkort på längre tid än ett år måste du ansöka om nytt körkortstillstånd. Detta kan du göra när det är 6 månader kvar av din spärrtid. Om spärrtiden är längre än ett år måste du alltid göra ett nytt godkänt förarprov innan du kan få ett nytt körkort.

I ditt fall är spärrtiden satt till 12 mån. Att det har löpt tid innan spärrtiden beslutades, bör alltså, enligt min mening, inte ha någon betydelse eftersom man tar hänsyn till spärrtiden för att avgöra om körkortet måste tas om. eftersom du heller inte hade någon prövotid kvar vid tillfället så borde du alltså inte behöva ta om ditt körkort vid spärrtidens utgång.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare