Spärrtid av körkort

Min son som var 15 år vid tillfället åkte fast för olovlig körning på en fyrhjuling. Han erkände brottet och att han visste att man måste ha körkort för att få köra en sådan. Åklagarmyndigheten gav han böter på 1 500 kr och Transportstyrelsen en spärrtid på körkortstillståndet på 4 mån. Vi tillfället hade han endast handledare registrerad för lätt mc. Vi fick beslutet från åklagaren kring den 20-25 feb. Den 8 mars kom ärendet till Transportstyrelsen och den 14 april tog en handläggare hand om ärendet och den 27 april blev det fastslaget med 4 mån spärrtid. Med dom omständigheterna som han hade och att det är lätt-mc kort han skulle ha tagit nu till sommaren undrar jag om man kan överklaga spärrtiden. Antingen att den kortas ned eller att man kan tidigarelägga den än från 27 april? Tycker inte det är rimligt med så lång väntetid på beslut som över 2 mån.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du anser att Transportstyrelsen har gjort ett fel beslut i ditt ärende om återkallelse har du möjlighet att överklaga detta beslut till Förvaltningsrätten, enligt körkortslag kapitel 7 § 8. Ta upp skäl till varför du anser att spärrtiden skall sättas ned och till hur länge du anser att nedsättningen skall ske i överklagandet. Om överklagandet anses ha kommit in i rätt tid (hur lång tid du har på att överklaga står i beslutet du fått tidigare) skickar Transportstyrelsen detta vidare till förvaltningsrätten. Överklagandet är kostnadsfritt.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här - Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,
Victoria RosschereeRådgivare