FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2017

Spärrtid - återkallelse körkort pga rattfylla

Hej

Hur lång tid brukar spärrtiden vara på körkortet om man döms för drograttfylleri( canabis) ?

Lawline svarar

Hej!

När det kommer till återkallelse av körkort pga rattfylleri som inte är grovt, är numera lägsta spärrtiden 12 månader, se 5 kap. 6 § 2 st. Körkortslagen.

Det är möjligt att sätta ned spärrtiden om det finns synnerliga skäl. För att bedöma om synnerliga skäl finns, ska en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall. Vid prövningen väger man in bland annat hur stort behov personen har av körkortet.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare