sparas förundersökningsprotokollet om ärendet läggs ner?

Hur länge sparas ett förundersökningsprotokoll hos polisen i ett ärende som läggs ner? Jag menar sparas allting även i de utredningar som läggs ner och hur länge då innan de förstörs?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att bevara din fråga kommer jag använda mig av lag om misstankeregister.

Om en person anses som skäligen misstänkt för ett brott finns det en möjlighet för förundersökningsledaren att registrera uppgifter om den misstänkte i misstankeregistret.

Om brottet inte kan styrkas och den misstänkte visar sig vara oskyldig kommer denna informationen inte lagras. Informationen gallras istället eftersom skuldfrågan anses vara avgjord, då den misstanke visa sig var oskyldig (13 § lag om misstankeregister). Att informationen gallras innebär att registreringen upphör och alla uppgifter raderas.

Exempelvis kan uppgifterna från förundersökningsprotokollet tas bort om en förundersökning har avslutats utan att åtal har väckts med anledning av misstanken (13 § 1 stycket 1 punkt lag om misstankeregistret). Förundersökningsprotokollet tas även bort om åtal har väckts men sedan lagts ner med anledning av misstanken (13 § 1 stycket 2 punkt lag om misstankeregistret).

Sammanfattningsvis kommer förundersökningsprotokollet gallras då ärendet lagts ner.

Emelie SalehiRådgivare