FrågaFAMILJERÄTTFaderskap25/05/2015

Spåra faderskap när ev fader är död

Jag är född 1949. Vet inte vem min biologiska far är. Min mor uppgav en person men efter att vi gjort DNA visade det sig att det inte stämde. Min mor var död vid tillfället och jag har ingen att fråga. En släkting menar att han suttit vid köksbordet och lyssnat på de vuxna som skvallrat. Då har det kommit fram att en annan person som var närstående till den uppgivna fader som skulle vara den riktiga fadern till barnet/mig. I dag är alla döda det jag skulle vilja får veta nu är om den jag tror kan vara min far går att spåra. Jag vet hans namn, församling födelseåret och dödsåret inget ytterligare! Känns som en omöjlig fråga att få svar på. Vad tror ni jurister? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, som jag har redigerat lite så att du inte ska bli identifierad utefter informationen i den.

Jag är inte helt säker på att jag fullt ut förstår din fråga, men jag ska göra ett försök att svara. Du vill spåra en person som ev kan vara din far, men som nu är avliden. Jag har tolkat din fråga som om du undrar om det är möjligt att på något vid få bekräftat om han kan vara din far?

Det du kan försöka med om du inte redan har gjort det är att kontakta folkbokföringen och se om det finns några släktingar till mannen i livet. Kanske fick han (andra) barn, kanske har de i sin tur barnbarn osv. På så sätt skulle du dels kunna komma i kontakt med personer som känt mannen och kanske vet mer. Du kanske även kan fråga om de vill hjälpa dig inför ett DNA-test. Skulle mannen i fråga t ex ha en son, och även vara din far, så kommer DNA att visa att ni är syskon.

Skulle det däremot vara så att mannen inte har några barn eller andra släktingar blir det svårare. Så mitt råd är att kontakta folkbokföringen och se om det finns några släktingar i livet du kan kontakta. Har du redan försökt med folkbokföringen så är det nog inte möjligt att få bekräftat om han var din far.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare