Sommarstuga- förskott på arv och efterarv?

Jag och min syster fick en sommarstuga av vår mamma (och pappa) när de var gifta med varandra 1994. Mamma hade i sin tur fått den av vår morfar, men inte som enskild egendom, varför pappa godkände gåvan skriftligen. Vår bror, som erbjöds en tredjedel med oss båda, tackade nej till sin del och därför ska gåvan räknas som förtida arv. 2 år senare skilde sig mamma och pappa och mamma träffar snabbt en ny man som hon gifter sig med 1997. 2013 dog mamma och jag tog upp sommarstugan som förtida arv i mammas bouppteckning eftersom det ska vara rättvist mellan oss 3 syskon. Mamma och hennes nya man hade inget äktenskapsförord men ett testamente som sa att de båda önskade att den kvarvarande skulle bo kvar i oskiftat bo, vilket både jag och mina syskon godkände. Nu har mammas make, som hade 3 söner, gått bort och frågan gällande gåvan kommer upp. Ska den räknas med som giftorättsgods i äktenskapet med hennes nya man, trots att den gavs 3 år innan de gifte sig? Eller ska den endast räknas med i mammas del? Om den ska räknas med i deras gemensamma giftorättsgods ska hela värdet räknas med eller 50% som var mammas del eftersom det inte var enskild egendom när hon var gift med pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom din fråga berör arv och bodelning mellan makar så är ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) tillämpliga.

Efterarv

Jag tolkar din fråga som att du och dina syskon avstod er rätt till efterarv efter er mamma och istället ska ta del av efterarvet efter din mammas man (3 kap. 1 och 2 § ÄB).

Gåvan som gavs till er kommer inte att räknas med i bodelningen. När din mamma gick bort så gjordes en bodelning mellan henne och hennes man vari allt giftorättsgods ingick (10 kap. 1 § ÄktB). Eftersom det inte verkar ha funnits ett äktenskapsförord eller någon egendom i makarnas ägo som på annat sätt föreskrivets som enskild egendom så blev resultatet av bodelningen en likadelning av all egendom (11 kap. 3 § ÄktB)

Din mammas hälft från bodelningen skulle egentligen du och dina syskon ha delat på direkt vid hennes död (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom ni avstod er rätt till arv vid din mammas bortgång så ärvde hennes man före er. Denna egendom ärvdes med fri förfoganderätt, vilket innebär att hennes man fick använda och konsumera egendomen men inte testamentera bort den eller ge bort en väsentlig del (3 kap. 1 och 2 § ÄB). Följden av detta är att ni efterarvingar (du och dina syskon) har rätt att ta del av häften av den kvarlåtenskap som nu finns efter hennes man.

Förskott på arv

Gåvan ska i ert fall avräknas som förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Detta är dock en omständighet som endast berör dig och dina syskon. Den del (hälften) av din mammas mans kvarlåtenskap ska alltså tillfalla dig och dina syskon. Innan denna kvarlåtenskap fördelas mellan er så ska värdet på stugan vid gåvotillfället läggas till kvarlåtenskapen (6 kap. 3 och 5 § ÄB). När ni har lagt samman denna egendomsmassa (hypotetiskt) så delar ni det lika mellan er. Resultatet blir då att din bror som avstod gåvan kommer att få en större del av arvet. Kan inte gåvan till sin helhet avräknas så är ni dock inte skyldiga att återbära gåvan, förutsatt att ni inte kom överens om det vid gåvotillfället (6 kap. 4 § ÄB).

Sammanfattning

Stugan ska inte inräknas i kvarlåtenskapen efter din mammas man. Den ska endast läggas till den kvarlåtenskap som ska fördelas mellan dig och dina syskon. Detta gör man för att gåvan ska räknas som förskott på arv.

Om du önskar hjälp med arvsskiftet och tillhörande avtal så kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare