Solidariskt betalningsansvar och regressrätt

Hej, jag undrar hur det fungerar om man varit i ett boende där båda två står på kontraktet, och man flyttat därifrån och den ena parten inte betalt sin del av hyran men den andra har. Är det rätt av hyresvärden att kräva den som betalt på den resterande hyran och hota med kronofogden så den andra går helt fri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Solidariskt betalningsansvar är huvudregeln när det är flera gäldenärer
När man är flera som står på ett kontrakt råder solidariskt betalningsansvar gentemot den man ska betala skulden till som huvudregel. Det solidariska betalningsansvaret ger den som skulden ska betalas till (borgenären) rätt att kräva vem som helst av de betalningsskyldiga enligt kontraktet (gäldenärerna) på hela beloppet.

I fallet som du beskriver räknas du och den andra personen som står på kontraktet som gäldenärer, eftersom det är ni som ska betala till hyresvärden, som utgör borgenär, alltså den person som skulden ska betalas till. Eftersom ni är två som står på kontraktet råder solidariskt betalningsansvar i förhållande till hyresvärden (om inte annat har avtalats specifikt). Detta ger hyresvärden att kräva vem som helst av dig och den andra personen som står på kontraktet på hela hyran.

Du har regressrätt
Om hyresvärden vänder sig till dig och ber om betalning är du alltså skyldig att betala hela summan till hyresvärden. Du har dock regressrätt mot den andra personen som står på kontraktet. Regressrätten innebär att du har rätt att kräva att den andra personen som står på kontraktet betalar dig dennes andel av hyran. Om personen inte betalar tillbaka sin andel till dig har du rätt att vända dig till Kronofogden för att begära utmätning och på så sätt utkräva betalning från den andra personen.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, och lycka till!

Josefine BjörlingRådgivare