Solidarisk skuld & regressfordran

Hej.

Jag har en solidarisk skuld tillsammans med en före detta affärspartner. Jag förstår innebörden av solidarisk skuld. Men....

Jag har sett ett kontrakt mellan honom och långivaren där i korta drag min partner frias från betalning.

Frågan är alltså: kan ena parten frias från betalningsansvar i en solidarisk skuld utan att det påverkar andra parten? Alltså kan hela skulden helt plötsligt bli min när dom skrivit att avtal vid sidan om?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En solidarisk skuld innebär att du och din f.d. affärspartner tillsammans är skyldiga långivaren pengar. Långivaren kan välja vem av er som ska betala. Om långivaren vänder sig till dig och kräver att du betalar hela skulden, så är du skyldig att göra det. Om du blir krävd på betalning för hela beloppet och betalar till långivaren, kan du vända dig med ett betalningskrav mot din f.d. affärspartner. Det kallas en regressfordran.

En regressfordran kan inte långivaren och din f.d. arbetspartner avtala bort. Det är ju ett rättsförhållande (avtal) mellan dig och din f.d. affärspartner. Den enda ''makten'' långivaren besitter är att denne kan välja vem av er som ska betala hela skulden. Hur ni sedan löser era rättsförhållanden angår inte långivaren.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare