Solidarisk betalningsskyldighet

Antag ett brustet samboförhållande utan samboavtal. Gemensamt har man tagit ett personlån i bank på 400 tkr. Om ena parten, efter brytningen, konsekvent vägrar att betala sin del av räntor och amorteringar för att (tydligt uttalat i sms) "ge Dig problem med kronofogde och bank", och banken vägrar att dela upp lånet; vad kan göras? Finns det verkligen inte några legala vägar att tvinga fram en delning eller kan ena parten ex vis lösa lånet och begära handräckning från kronofogden för att få igen andra hälften, från tidigare sambon?

Hälsningar 'en pappa'

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Vid skuldförbindelser med banker så brukar väldigt utförliga avtal undertecknas som jag inte har tillgång åt. Därför kan jag endast svara på din fråga utifrån huvudreglerna från svensk rätt.

Huvudregeln när flera betalningsansvariga finns för samma lån är att personerna är solidariskt betalningsansvariga, 2 § Skuldebrevslagen (1936:81). Det innebär att banken kan kräva att du ska betala hela summan, även den del som den andra personen fått. Regeln finns för att underlätta för borgenärer att få in betalningar och riktas oftast mot den part med den bättre balansen.

Dock får den betalande parten en regressrätt mot parten som sluppit betala. I ditt fall har alltså banken då rätt att kräva dig om hela beloppet, men du har i sin tur en rätt att kräva din sambo på halva lånet (200 tkr + halva räntan).

Som sagt är detta endast huvuddragen i svensk rätt och de kan påverkas grovt av avtalet ni undertecknat. Men för att kräva betalt för din partners hälft så är det som du skrev kronofogden som du bör rikta dig mot.

Hoppas du har fått lite svar på ditt problem!

MVH

Patrik OlssonRådgivare