Sökandens betalningsansvar för förrättningskostnader

Kronofogden skall avhysa en person från en fastighet som inte har betalat. Dom finns från tingsrätten betala eller flytta, datumet är redan passerat. Personen vägrar flytta. Om inte den som ska betala har tillgånger är det personen som begärt avhysningen som får betala, enligt kronofogden!?!? Man tror inte det är sant! Kan man överklaga detta och till vem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du som sökande har blivit betalningsansvarig för Kronofogdens förrättningskostnader för avhysningen.

I första hand är det svaranden (personen som ska avhysas) som ska stå för dessa kostnader enligt utsökningsbalken (UB) 17 kap. 8 §. Om svaranden inte kan betala så har Kronofogden rätt att istället kräva sökanden på förrättningskostnaderna. Detta framgår av UB 17 kap. 2 §.

Av UB 17 kap. 4 § framgår att sökanden (och svaranden) kan befrias från betalningsskyldighet för förrättningskostnaderna.
Du kan därmed kontakta Kronofogdemyndigheten och framställa ett yrkande om att du ska befrias från skyldigheten att betala för förrättningskostnaderna och på vilken grund detta ska ske.

Om Kronofogden skulle avslå din begäran så kan detta beslut inte överklagas. Detta framgår av UB 18 kap. 5 § samt Högsta domstolens avgörande i NJA 2008 s 115 (se https://lagen.nu/dom/nja/2008s115).

Utsökningsbalken hittar du https://lagen.nu/1981:774

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare