Söka utländskt pass i Sverige, mm.

En afghansk pojke som fått avslag bor hos oss. Vi vill hjälpa till så långt det går för att slippa utvisning. Först blir det en överklagan, men sen undrar jag om arbetstillstånd. För att söka det behövs ett pass, något som inte finns. Går det söka om ett afghanskt pass i Sverige? Är killen ens en afghansk medborgare? Jag förstår ingenting om detta mellanläge, inte svensk medborgare, och inte heller medborgare i landet han ska utvisas till.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt utlänningslagen 5:15 a § finns det en möjlighet för asylsökande att byta spår och istället söka arbetstillstånd. Villkoren för beviljat uppehållstillstånd på denna grund är att;

Ansökan ska ske inom två veckor från laga kraftvunnet beslut om utvisning Arbetat minst fyra mån och har arbete i minst ett år framåt från ansökningstillfälletArbetet ska dels ha utlyst inom EU genom en utlysning som varat i minst 10 dagar, dels ska arbetet bidra till att personen kan försörja sig med lönen hen får (minst 13 000 kr enligt praxis). Kräver även att lönen, försäkringsskyddet och övriga anställningsvillkor inte är sämre än de villkor som följer av svenska kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen. Är dessa villkor uppfyllda och har den sökande pass kan ett tidsbegränsat uppehållstillstånd beviljas. Observera dock i ert fall att pojken måste ha arbetat i minst 4 månader innan ansökan skickats in men att denna ansökan ska skickas in senast 2 veckor efter laga kraft vunnet beslut/ dom (alltså som huvudregel ett beslut/dom som inte längre kan överklagas då överklagandefristen löpt ut).

Söka afghanskt pass i Sverige. När det gäller att söka pass för ett annat land kan detta endast göras på respektive stats ambassad. På den Afghanska ambassaden i Stockholm kan ett e-pass sökas. Tydliga anvisningar för hur man ska gå tillväga finns på ambassadens hemsida, klicka här.

Frågan om killen är afghansk medborgare kan jag tyvärr inte besvara då jag inte har tillgång till sådan information. För att han ska kunna söka pass hos ambassaden ska han vara afghansk medborgare. För mer hjälp kring hans situation vad gäller medborgarskap och pass bör ni kontakta ambassaden.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare