FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/02/2016

Snatteri - belastningsregistret

Hej! Jag undrar om snatteri syns i LSS-belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du ansöker om jobb, uppdrag eller en praktik där det ingår att utföra vissa insatser åt barn med funktionshinder, krävs ett registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister.

I belastningsregistret finns uppgifter om brott. Hur länge en uppgift finns i belastningsregistret beror på vilken påföljd som utdömdes för brottet. Den påföljd du fick för ditt snatteribrott avgör således hur länge uppgiften finns registrerad i ditt belastningsregister.

En vanlig påföljd vid snatteri är dagsböter, en sådan uppgift finns kvar i fem år från att du domen avkunnades. Du kan läsa mer om gallringsreglerna här. https://polisen.se/Stockholms_lan/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare