FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev16/04/2018

SMS-lån, i vilka lagar regleras detta

Min kompis tipsar mig om att man kan snabbt och enkelt få långa pengar via sin mobiltelefon. Det är bara att messa LÅN 2000 kr så kommer pengarna på ditt konto säger hon. Är det bra med smslån? Vad kan det finnas för lagar och regler kring det? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om SMS-lån är bra eller dåligt är först och främst något man själv får avgöra men SMS-lån har överlag väldigt höga räntor och andra avgifter som på väldigt kort tid kan göra det väldigt dyrt för den som har tagit lånet.

Det finns inga speciella lagar som reglerar just SMS-lån utan de är de lagar som gäller för krediter och avtal i övrigt. Exempel på detta är Konsumentkreditlagen och Avtalslagen. Konsumentkreditlagen (KkrL) är den lag som främst reglerar SMS-lån då den gäller företag som lämnar eller erbjuder krediter till privatpersoner enligt 1 § KkrL. Man ska som långivare iaktta god kreditgivningssed vilket bl.a. innebär att man måste lämna viktig information kring lånet o.s.v enligt 6 § .KkrL Man måste vid marknadsföring visa vilken effektiv ränta lånet har vid marknadsföring o.s.v. enligt 7 § KkrL. Det finns självklart mycket mer regler än de jag har nämnt så du får gärna ta en titt i exempelvis konsumentkreditlagen och återkomma om du undrar något specifikt.

Avtalslagen reglerar i viss mån SMS-lån då den kan åberopas om exempelvis företaget försöker luras eller på annat sätt lämnar oskäliga villkor. Utrymmet att få ett avtal om lån ändrat eller ogiltigförklarat är dock väldigt små. Det finns alltså lite lagstiftning kring detta och långivarna granskas mer idag efter en lagändring 2004 men samtidigt så har långivarna ganska mycket möjligheter att sätta höga räntor o.s.v.

Även om din vän anser att SMS-lån är bra så är det inget jag anser att man ska ta då det nästan alltid sätter en person i sämre ekonomiskt läge än innan man tog lånet och sedan finns det ett antal långivare som inte är seriösa företag utan försöker lura personer. Min uppfattning är att man gärna ska avstå att ta sådana lån.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare