FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2018

Smitning utan uppsåt?

Hej, jag skulle köra ut från parkeringen där jag bor. Och tyckte att jag kom när ena bilen som stod brevid. Jag hörde inget , kände inget och såg inte heller att jag kom emot bilen. Och den har jätte mycket märken och repor sen innan på hela bilen. Så vet inte heller om märket satt från början eller inte. Om jag gjorde nåt, för ärligt vet jag inte? Är nästan 100% att jag inte kom emot den, men man kan ju inte låta bli att bli lite orolig.....

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott framgår det att " Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader."

Straffansvar ådöms även i fall där exempelvis någon har kört på en parkerad bil eller skadar annan egendom och inte fäster meddelande med namn och adress eller på annat sätt underrättar den upplysningsberättigad eller kontakta polisen. Om man inte gör detta bryter man mot 5 § och gör sig skyldig till smitning. Emellertid krävs det uppsåt att avlägsna dig, med andra ord måste man ha haft uppsåt för att lämna en olycksplats. Det som talar för att du inte har uppsåt och därmed inte skulle kunna bli dömd är att du varken kände, hörde eller såg något. Dessutom blir det svårt att precisera vilken repa du har åstadkommit om det finns repor överallt på hela bilen. Det som talar för uppsåt är att du har konstaterat repan och att du skulle kunna ha en inblandning men sen inte gjort något.

Mitt förslag är att du kontaktar polisen så snabbt som möjligt och lämnar uppgifter, sedan avvaktar du i fall polisen hör av sig om det kommer in en anmälan.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa SidénRådgivare