FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/07/2016

Smitning från olycksplatsen

Vad får jag för straff om jag smiter från en krock och den andre vägtrafikanten inte går att prata med?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Smitning från olycksplatsen efter en trafikolycka regleras i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) 5 §, se här.

Plikten att stanna kvar efter en trafikolycka finns reglerat i Trafikförordningen (1998:1276), se TraF 2 kap 8 §. Där står det att en trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna på platsen.

Om du som vägtrafikant, oavsett om du är ansvarig till trafikolyckan eller inte, avlägsnar dig från olycksplatsen utan att hjälpa till eller uppge namn och hemvist eller lämna upplysningar om händelsen kan du dömas för böter eller fängelse i högst sex månader, TBL 5 §. Om brottet är att anses som grovt med hänsyn till omständigheterna kan du dömas till fängelse i högst ett år, TBL 5 § st. 2. Lagen tar inte hänsyn till att du inte kommer överens med de andra vägtrafikanterna. Här skulle du kunna lämna en lapp med dina uppgifter så får ni pratas vid i efterhand.

Bestämmelserna i TBL 5 § innebär dock ingen skyldighet att anmäla trafikolyckan till polisen eller att stanna kvar på olycksplatsen i avvaktan på polisundersökning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare