Slutpriset stämmer inte med offerten - är det rätt?

Hej,

Jag har fått en offert av en byggare med ett pris som jag har accepterat. Det står att det är en Offert men det står också att "arbetet utförs på löpande räkning med denna offert som kostnadskalkyl".

När nu fakturorna kommer så debiterar firman långt över offerten.

Har de rätt till detta?

Vad gäller när de skriver som de gör, både Offert och löpande räkning?

Tack för er hjälp

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

En offert är ett prisförslag och löpande räkning innebär att byggaren fakturerar dig kontinuerligt, när nya utgifter med anledning av arbetet uppstår.

Priset i offerten är ungefärligt. När du som konsument köper byggtjänster och byggaren har uppgett ett ungefärligt pris får det slutgiltiga priset inte var högre än ett tillägg på 15 % från det ungefärliga priset. Avviker byggarens fakturor från de tidigare prisuppgifterna med mer än en ökning på 15 % kan du begära att priset ska sättas ner mer stöd av 36 § andra stycket konsumenttjänstlagen.

Byggaren kanske har en rimlig förklaring till varför fakturorna avviker från offerten. Har byggaren utfört tilläggsarbete eller har arbetet fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till dig, kan det vara giltiga skäl för byggaren att höja priset, se 38 § konsumenttjänstlagen.

Mitt råd

Är du osäker på vad du betalar för ska du såklart höra av dig till byggfirman och be att de redovisar hur slutsumman förhåller sig till det arbete de utfört. Be dem om kvitton på material, redovisning av arbetstimmar och liknande så att du inte betalar för arbete som aldrig blivit utfört eller material som aldrig köpts.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare