Sluta stå som medlåntagare för banklån – hur gör jag?

Hej! I samband med att vår dotter slutade gymnasiet och började jobba på annan ort, behövde hon skaffa ett boende. Hon hittade en bostadsrätt som var passande mot hennes arbetsplats. För att banken skulle godkänna henne som köpare var kravet att vi föräldrar stod med som medsökande. Vi hjälpte dottern med halva kontantinsatsen, som för vår del blev 100 000:-.

Dottern har hela tiden stått för bostadskostnaden själv utan vår inblandning.

Nu till min fråga: Hur gör vi för att hon skall stå som ensam ägare till bostadsrätten?

Om dottern betalar tillbaka de 100 000:- som vi lånade henne så har hon ingen skuld till oss.

Vilka handlingar behöver skrivas?

Skall brf. göra något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Inledningsvis i mitt svar finner du en rekommendation om hur jag anser att du bör göra i den här situation. Under nästa rubrik finner en allmän kommenterar om vad det egentligen, rättsligt sett, innebär att stå som medlåntagare hos en bank eller annat kreditinstitut.

Kontakta er bank

Du bör kontakta banken där lånet är taget. Banken kommer antagligen göra en kreditprövning på er dotter, för att se att hon uppfyller de krav som banken ställer på bolånetagare. Bra att ha i åtanke är att räntorna i dagsläget är rekordlåga. Det innebär att bankerna oftast räknar på att en bolånetagare ska klara av sin ekonomi även om dessa går upp betydligt. Banken kommer kontakta er bostadsrättsförening om de behöver information om deras ekonomi eller liknande. Så det räcker att du börjar kontakta er bank.

Vad innebär det egentligen att vara medlåntagare?

När man står som medlåntagare hos en bank säkrar man med sin egna ekonomi att banken får betalt för det tagna lånet. Bolåneavtalet är nämligen utformat så att banken har rätt att kräva dig på betalning om den som tagit lånet inte kan betala. Detta är mycket viktigt att komma ihåg att man riskerar sig egen ekonomi när man går in som medlåntagare. 10 kap. 9 § handelsbalken.

Hoppas det löser sig med lånet. Ha en fortsatt trevlig sommar.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare