FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/06/2019

Skylta på annans mark

Jag köpte ett hus för 2,5 år sedan och då står där en skylt från det lokala gästiset i byn på tomten vid tomtgräns, nu vill jag flytta skylten för jag ska göra om staketet, får man skylta på annans mark utan markägares tillstånd? får jag flytta skylten hur jag vill när den stått så länge? förra ägaren blev aldrig tillfrågad om att ha skylten på tomten över huvud taget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det är inte tillåtet att skylta på annans privata mark utan dennes tillstånd. Du har alltså rätt att flytta på skylten om den står på din mark. Ta kontakt med gästiset och diskutera hur de kan göra med skylten. Om skylten placeras på allmän mark och ska finnas där permanent krävs tillstånd från kommunen. Även skyltning på privat mark kan kräva bygglov, beroende exempelvis på hur stor skylten är. Om ni vill kan ni läsa mer på Boverkets sida här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare