Skyldigheter för rättsväsendet att meddela person om brottsmisstanke riktad mot denne

Jag har fått min dator beslagtagen för en tidigare brottsmisstanke. Denna utredning har nu lagts ner vilket meddelats per brev. Jag har ringt utredare och frågar om jag kan få tillbaka min dator, varav de utreder annan brottsmisstanke kopplat på vad de funnit i min dator. Min fråga är egentligen när har jag rätt att få information kring vilken brottsmisstanke de nu utreder mig för? Om de väcker åtal får jag information kring det direkt? Tanken att inte få veta och hela aspekten kring straff och påföljd påverkar påtagligt mitt sinne då jag bara vill få ro och gå vidare efter allt detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten att bli underrättad om brottsmisstanke.

Polisen har ingen skyldighet att berätta för en person om varför de blir utredda förrän de enligt 23 kap 18 § Rättegångsbalken är skäligen misstänkt för brottet och ett förhör hålls. Om polisen och/eller åklagare skulle anse dig vara skäligen misstänkt för ett brott kommer de alltså att meddela dig om misstankarna när de tar in dig för förhör. Skulle åklagaren senare välja att väcka åtal kommer du även att bli informerad om detta.

Rätten att få underrättelse om misstanke stadgas även i Europakonvetionen art.5 p.2. Enligt denna ska var och en som arresteras utan dröjsmål och på ett språk som denne förstår underrättas om skälen för åtgärden och om varje anklagelse mot denne.

Skäligen misstänkt

Skäligen misstänkt innebär att det finns konkreta och objektiva omständigheter som talar för att en person begått gärningen. Om tillräckligt konkreta omständigheter ej föreligger och en person då inte är skäligen misstänkt har de ingen rätt att underrättas om misstanke.

Slutligen kan då sägas att du inte kommer få information kring vilken brottsmisstanke de utreder dig för såvida inte polisen/åklagaren anser dig skäligen misstänkt för brottet de utreder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare