FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/11/2018

Skyldighet för bilägare att uppge vem som kört dennes bil för fort

Hej.

Måste jag uppge vem som kört min bil och blivit fotad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är nej, du har ingen skyldighet att uppge vem som kört din bil. Polisen har antagligen svårt att identifiera det foto man har av föraren och ber därför om din hjälp. Det är föraren av bilen som är ansvarig för en eventuell fortkörning, inte ägaren, förutsatt att dessa inte råkar vara samma person såklart.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare