FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/06/2019

Skyldighet att legitimera sig för polis på allmän plats

Hej.

Min fråga är om man befinner sig på en allmän plats och en polis skulle komma fram och be om legitimation eller be om ditt personnummer utan att du är misstänkt eller att polisen har en viss anledning till att be dig om de, har du då skyldighet att visa legitimation eller säga ditt personnummer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det ingen allmän skyldighet att legitimera sig när man befinner sig på allmän plats. Polisen kan begära att du uppvisar identitetshandling eller på annat sätt identifierar dig i enlighet med 14 § polislagen (här). Den bestämmelsen tar sikte på situationen om polisen har särskild anledning att anta att en okänd person är efterspanad eller efterlyst och ska frihetsberövas om hen anträffas. Polisen får i så fall omhänderta personen för identifiering om hen vägrar berätta vem hen är eller om polisen har anledning att anta att uppgiften om vem hen är inte stämmer. Detta är polisens lagstöd för att få kräva identitetshandling av någon på allmän plats, men det finns alltså ingen allmän skyldighet att legitimera sig. Det korta svaret på din fråga är därför nej, du har ingen skyldighet att visa legitimation eller säga ditt personnummer om du inte är misstänkt för något brott eller om polisen annars saknar lagstöd för att be om det.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare