FrågaAVTALSRÄTTGåva26/03/2019

Skyldighet att lämna tillbaka gåva?

Hej

Det är såhär att jag fick en bil av mitt ex i julklapp, julen 2018. Bilen har sedan den 22 december 2018 varit i min ägo och nyttjats av mig. Han gav mig såklart även båda nycklarna. Tyvärr står den fortfarande registrerad på honom. Vi talade om att skriva över den på mig, men det blev inte av och jag kände ingen stress över det då. Nu, efter en konflikt, så är han arg på mig och vill ha tillbaka bilen. Jag har hävdat att den är min då han gav den till mig som gåva, något det finns flertalet vittnen till, Men han hävdar i sin tur att han är registrerad ägare och därmed ska han ha tillbaka den. Så jag undrar, är jag tvungen att lämna tillbaka den? Vad säger gåvolagen? Vad kan jag göra? Han har nu ställt av bilen då han ej fått tillbaka den så den går ej att köra, utan står bara på min uppfart utanför mitt hem. Jag kan också tillägga att jag fört över pengar till honom tidigare för skatt och försäkring på bilen...

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Annie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det din fråga berör är lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL). Denna lag reglerar under vilka förutsättningar en utfästelse om gåva har rättslig verkan. Huvudregeln är att en gåva inte återkrävas efter att den har fullbordats. Det leder oss in på nästa fråga, när gåvan i form av bilen att anse som fullbordad? Bilen som du fick av din pojkvän utgör s.k. lös egendom. För sådan typ av egendom ska gåvan anses som fullbordad när den har kommit i mottagarens besittning, se 2 § GåvoL. Av dina uppgifter framgår det att du har nycklarna till bilen samt att den står på din uppfart. Med stöd av dessa omständigheter bedömer jag att bilen kommit i din besittning vilket i sin tur innebär att gåvan har fullbordats.
Sammantaget innebär detta att du inte kommer behöva lämna tillbaka bilen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar.

Josef Lindström HabtaRådgivare